همه چیز در رابطه با زعفران

زعفران

تاکنون حتما نام ادویه خوش رنگ و خوش بویی به نام زعفران را شنیده اید. این ادویه جزء اصیل ترین محصولات ایران زمین می باشد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات و دانستنی های مربوط به این ادویه ی ارزشمند را بررسی کنیم و اطلاعات مفیدی به شما خوانندگان گرامی ارایه دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

همه چیز در رابطه با زعفران
زعفران و خواص آن

زعفران گیاهی است از تیره ی زنبقیان. سرده ی این گیاه است که ارزش مالی، غذایی و دارویی دارد. تارهای زرشکی رنگ این گیاه است که برای چاشنی و رنگ دهی غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.  

حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که زنبقیان چه گیاهانی هستند.

زنبقیان

زنبقیان دسته ای از مارچوبه سانان هستند که با انواع ساقه های زیر زمینی و برگهای خطی یا نواری است. زنبقیان تیره ای از گیاهان گل دار است که حدود 1500 گونه هستند که در 60 جنس می باشند. پراکندگی این تیره به طوری است که در قسمت های مختلف قابل رویش است زنبق در خاک های خنثی و قلیایی و سبک توانایی نفوذ و رشد دارد.

زعفران سال هاست که به عنوان گران ترین ادویه جهان بر حسب وزن شناخته شده. طبق منابق خبری در قرن 21 کشورمان ایران سهم بسزایی در تولید این گیاه ارزشمند را دارا بوده و بیش از 90 درصد زعفران جهان را تولید کرده. که بخش عمده ی آن را نیز صادر می کند.  

مشخصات ظاهری زعفران

زعفران گیاهی کوچک و چند ساله است که هر سال به بازدهی آن افزوده می شود. ارتفاع 10 تا 30 سانتی متری دارد بذر این گیاه به نام پیاز زعفران مشهور است زیرا شباهت زیادی به پیاز دارد. از وسط بذر یا همان پیاز زعفران چند عدد گلبرک باریک و پهن و کمی دراز رشد می کند از میان این گلبرک ها چند تار سرخ و زرشکی رنگ می روید که تعداد آن بین 1 تا 3 عدد است.

گل زعفران معمولا 6 عدد گلبرک به رنگ بنفش دار.گل ها 3 پرچم دارند و یک قسمت دیگر به نام مادگی که به کلاله سه شاخ منتهی شده که رنگ آن نارنجی و مایل به قرمز می باشد.قسمت مورد استفاده این گیاه اخر کلاله سه شاخه است که نام زعفران در میان مردم شهرت یافته است که خوش رنگ و دارای خواص بسیار می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

مشخصات گیاه زعفران
مشخصات گیاه زعفران

ریشه نام

زعفران واژه ای است که صورت عربی یافته از واژه ی زفران. و از راه زبان عربی به دیگر زبان ها ورود داشته که ریشه ی آن نا مشخص است. به روایتی واژه ی فارسی برای نام زعفران، کرکم یا زربران است. و زربران است که وارد زبان عربی شده و به زعفران تبدیل گشته است. همچنین احتمال می رود واژه ی زعفران دارای ریشه ی اکدی داشته باشد. که همانطور که اشاره شد در فارسی میانه به آن کورکوم گفته می شود. در زبان ترکی به آن زفرون می گویند.

همه چیز در رابطه با انواع کشمش

تاریخچه کاشت در ایران

زعفران گیاهی کهن و باستانی در میان ایرانیان بوده و پیشینه ای کهن به خاطر خواص آن را دارا می باشد. در ایران کاشت زعفران به دوران باستان بر می گردد. از نظر استاد براکریتی اولین بار زعفران در زمان هخامنشیان امپراتوری محبوب و قدرتمند پارسی وارد کشمیر هند شده در روایتی بعد از حمله مغول به صورت انبوه و عمده از کشورمان ایران به کشمیر انتقال یافت که از آن زمان تا کنون در کشت زعفران در کشمیر ادامه داشته است.

ایران به خاطر موقعیت جغرافیایی خوب و منحصر به فرد واسطه ی تجارت میان شرق و غرب کره ی زمین بوده که در این میان محصولات تولیدی آن مورد بازدید و پسند تجار قرار می گرفته و راه تجارت برای تجار و بازرگانان ایرانی بیش از پیش هموار تر بوده.

د راین میان زعفران ایران از طرف غرب به کشور های اروپایی همچون روم، و کشور های شرقی همچون چین و در همسایگان به اقوام سامی از جمله اعراب معرفی و صادر میشده. زعفران در آب و هوای کوهستانی و خشک می روید که در قرن های اول تا چهارم هجری به سرزمین های اسلامی اطراف دریای مدیترانه که مناسب کاشت این محصول بوده آموخته شد.

بدین سبب ایرانیان اولین صادر کنندگان این محصول و شیوه های کاشت آن بودند که بعد از صدور کاشت آن زعفران در شمال آفریفا، اسپانیایی که به دست مسلمانان فتح شده بودو سیسیل توسعه یافت.

شهرهای قابل کشت برای زعفران

کشورمان ایران به دلیل چهار فصل بودن، دارای انواع شرایط آب و هوایی و فرهنگ و رسوم مختلف بوده. به دلیل دارا بودن این موهبت الهی هر قسمتی دارای محصولی ارزشمند می باشند. در شمال که به پرتقال و نارنگی مشهور است و تا جنوب که محصول ارزشمند خرما کاشت می شود. در این میان نواحی شرقی و غربی نیز محصولات ارزشمندی را کاشت که به دیگر که نقاط کشور و خارج از کشور صادر می شود. از جمله آلو و الو بخارا که در خراسان رضوی در شهر خرو کشت می شود که مرغوب ترین آلوی کشور است، کشمش کاشمر در خراسان رضوی، و همچنین زعفران که در نواحی خراسان به وفور کشت می شود.

مواد مفید و مغذی در زعفران

زعفران طبیعتا بخاطر ارزشمند بودن خواص دارویی و غذایی از دیر باز تا کنون مورد توجه قرار گرفته که صادرات آن نیز با وجود قیمت بالا دارای رونق می باشد. حال می خواهیم مواد مغذی این گیاه را نام برده و گامی موثر تر در جهت آگاهی شما عزیزان بر داریم.

خواص الو بخارا

 صادرات زعفران ایران

یکی از راه های تقویت توان اقتصادی یک کشور صادرات محصولات تولیدی آن کشور می باشد. محصولات تولیدی می تواند علمی، صنعتی، صنایع دستی، کشاورزی و… باشد. در دسته ی کشاورزی از جمله محصولات ارزشمند و سود آور در کنار پسته، آلو بخارا، خرما، کشمش پرتقال و… زعفران می باشد. زعفران در کشورمان از محصولات پر مصرف و پر طرفدار است که آوازه و شهرت آن در خارج از کشور نیز بلند بوده و طرفداران و مشتریان دایمی نیز دارد. که از این جهت موجب اشتغال زایی در فصل خاص خود جهت کاشت، برداشت و پاکسازی سرگل زعفران شده و ارز آوری مطلوبی برای کشور دارد.

رتبه و رکورد تولید زعفران نیز از آن کشورمان ایران می باشد به طوری که بیش از 90 درصد زعفران تولیدی کشورمان به کشورهای خارج صادر می شود که از جمله ی آن اسپانیا است. اسپانیا که خود نیز از تولید کنندگان زعفران است زعفران وارداتی ایران را خرید کرده و به دیگر نقاط جهان به نام خود صادر می کند که این موضوع تلخ به دلیل تحریم های ایران و ناتوانی کشور برای صادرات گسترده ی آن حقیقت دارد.

ثبت رایگان آگهی های بازرگانی و تجاری

ارزش ریالی و سود آوری ارزی

در حال حاضر بیشتر از 20 درصد ارزش صادرات بخش کشاورزی و باغبانی کشور مدیون صادرات این محصول ارزشمند و پر طرفدار است. به طوری که در سال 1397 با وجود تحریم های کمر شکن کشورمان، تناژ بالایی در حدود 280 تن زعفران به ارزش ارزی 351 میلون دلار صادر شده و برای کشور سودمند واقع شده بود. این امر در حالیست که صادرات این محصول پر طرفدار در سال 1390 تقریبا چیزی حدود 122 تن بود.

بررسی آمار های یازده ساله بین سال های 1386 تا 1397 نشان دهنده این امر است که سالانه 3 تا 5 هزار هکتار به سطح زیر کشت زعفران و محصول تولیدی بین 20 تا 30 تن به تولید افزوده می شود. این رویه برای سالهای بعد نیز ادامه خواهد داشت.

استفاده در آشپزی

زعفران در کشور هایی که کشت می شود طبیعتا مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله ی آن کشور ها و مناطق اروپا، آفریقای شمالی و اسیا است. به تشخیص متخصصان رایحه ی آن شبیه عسل به همراه طعم چوبی، مایل به یونجه و خاکی توصیف شده است. موارد مصرف زعفران در جهان مختلف و متنوع می باشد که از جمله ی آن می توان به استفاده در پنیر، شیرینی، بستنی، نوشیدنی، غذاهای پختنی، ادویجات، رنگ دهنده برای غذاها، طعم دهنده برای غذاها، پختن غذاهای گوشتی و.. اشاره کرد.

زعفران در صنعت تولید مشروبات الکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد که نقش بسزایی در طعم و رنگ آن دارد که از جمله موارد مصرف آن در کشور ایتالیا می باشد.

زعفران ابتدا باید 10 دقیقه در آب قرار بگیرد. این فرایند رنگ و طعم زعفران را به راحتی به اب افزوده و موجب عیار بیشتر آن شده. زعفران اگر کوبیده شود با هاون های مخصوص و به صورت پودر  تغییر شکل دهند این فرایند نیاز نیست انجام شود. در نهایت زعفران خیس شده به محصول مورد نظر افزوده می شود که از جمله ی آن بستنی و غذاها می باشد.

از جمله موارد مشهور مصرف زعفران در ایران برای برنج و بستنی است که برنج را به صورت رنگ زرد و خوش طعم می کند که بوی مطبوع زعفران را نیز به آن می دهند و گفته شده از زعفران برای تهیه چلو کباب نیز استفاده می شود. در شهر ساحلی مارسی فرانسه یک خورشت  ماهی ادویه ای به نام بویلابیسه زعفران از موارد مهم تولید آن به حساب می آید. هم چنین در سوئد برای تولید نان های مخصوصی که به نان زعفرانی مشهور هستند از زعفران استفاده می شود. برای غذای ایتالیایی به نام ریزوتوی میلانی زعفران از مواد مورد نیاز مهم آن می باشد.

اهالی مراکش در غذاهایی از جمله کتفا، یا همن شامی کباب، مکوالی که همان غذای مرغ و بالنک می باشد از زعفران استفاده می شود. در ازبکستان که زمانی جزو خاک ایران بوده و سنت های ایرانیان را تا حدودی دارا می باشند در غذاهای برنجی در مراسمات خاص خود همچون ازدواج که به پلو ازدواج مشهور است به کار می برند.

زعفران در آشپزی
زعفران در آشپزی

زعفران و دارو های عامیانه

مردم از دیر باز تا کنون از خواص زعفران برای درمان برخی اختلالات یا بیماری ها استفاده می کنند. زعفران خاصیت ضد نفخ بودن دارد و از آن برای افزایش جریان خون لگن استفاده می کرده اند. اروپاییتان در چند قرن پیش یعنی قرون وسطی از زعفران برای درمان اختلالات تنفسی همچون سرفه و سرما خوردگی، تب، سرطان، آبله، آسم و… استفاده می کردند.

دیگر موارد مصرف زعفران می توان موارد زیر را نام برد: برای درمان اختلالات خون، بی خوابی، ناراحتی های معده، اختلالات قلبی، خون ریزی در رحم، دردناک بودن قاعدگی در زنان، آمنوره، اختلالات موجود در چشم و…

در گذشته در ایرانیان و مصریان زعفران را به نیت های درمانی خاصی مورد استفاده قرار می دادند. مواردی همچون: تقویت قوای جنسی، ماده ای موثر برای هضم غذا، مقاوم کننده ی بدن در مقابل اسهال و سرخک.

رنگ سازی و عطر سازی

زعفران با وجود قیمت بالایش از آن برای رنگ پارچه ها در چین و هند استفاده می کردند که در دراز مدت مقاومت و پایداری نداشت. در قرون وسطی در اسکاتلند و کشور ایرلند راهبان یک لباس کتان بلند بر تن می کردند که به طور سنتی بوسیله ی زعفران رنگ می شد.

اصول کاشت زعفران

برای کاشت زعفران موارد و اصولی باید رعایت شود که از جمله ی آن انتخاب منطقه ای با شرایط آب و هوایی مطلوب زعفران می باشد. بعد از آن زمین مورد نظر  باید شیار خورده سطح آن صاف و خالی از ناهمواری شود. انتخاب پیاز زعفران مرغوب از موارد مهم کاشت می باشد. در ادامه به توضیح دقیق و جامع آن می پردازیم

روش های مختلف کاشت زعفران

کاشت چاله ای بوسیله ی بیل و شخص

کاشت نواری با تراکتور

کاشت کپه ای

کاشت چاله ای

این روش همانطور که اشاره شد توسط نیروی انسانی به صورت دستی با بیل انجام می شود. به طوری که شخص اول چاله های کوچک با عمق و پهنای 20 الی 25 سانتیمتر ایجاد کرده و شخص بعدی پیازهای زعفران را به صورت دم به بالا در تعداد 3 الی 15 تایی در داخل چاله جایگذاری می کندو شخص دیگر چاله را پر کرده و سطح زمین را مسطح می کند. فاصله ی هر چاله با چاله ی بعدی باید 15 تا 20 سانتیمتر باشد و و همچنین فاصله ی ردیف ها باید بین 25 الی 30 سانتیمتر باشند/

نکته ای که برای تعداد پیاز ها باید مد نظر داشت این است که اگر تعداد پیاز های زعفران در هر چاله زیاد باشد بعد از 3 الی 5 سال باید پیاز از زمین خارج شود زیرا هر سال پیاز های شاخه زده و بر تعدادشان افزوده می شود و زمین گنجایش آن مقدار را ندارد اما اگر از تعداد 4 الی 7 عدد استفاده شود می تواند تا 7 الی 8 سال در زمین باشد و برداشت محصول انجام گیرد.

کاشت چاله ای زعفران
کاشت چاله ای زعفران

کاشت نواری زعفران

این روش به دو شکل انجام می پذیرد. همانطور که در کاشت چاله ای اشاره شد که تراکم پیاز ها برای کاشت اختیاری می باشد در این روش هم نیز اشکال کاشت به دلیل تراکم پیاز ها می باشد.

کشت نواری با تراکم پایین 3 الی 4 تن در هر هکتار

کشت آرمانی با تراکم 8 الی 10 تن در هر هکتار

کاشت نواری
کاشت نواری زعفران

کشت نواری با تراکم پایین

در این روش توسط تراکتور اقدام به ایجاد شیاری به عمق 25 الی 30 سانتی متر می نماییم. تعداد چند نفر نیروی کمکی پیازچه ها را با فاصله ی هر پیاز زعفران از یکدگیر 8 الی 10 سانتیمتر داخل شیار قرار می دهند. تراکتور بعد از ایجاد شیار کناری طوری آن را ایجاد می کند که خاک آن بر روی شیار اولی ریخته شود. در این روش فاصله ی بین شیارها چیزی حدود 30 تا 40 سانتی متر می باشد.

کشت آرمانی

این روش مطابق کاشت نواری با تراکم پایین است با این تفاوت که تراکم این روش تقریبا دو برابر است به طوری که درهر هکتار 8 تا 10 تن پیاز مورد استفاده قرار می گیرد و  فاصله ی بین شیار ها 20 تا 30 سانتی متر می باشد. در این روش زعفران بیشتری برداشت می شود اما سالهای برداشت به دلیل تراکم بالا کوتاه تر می شود.

آب و هوای مطلوب مورد نیاز برای رشد زعفران

این گیاه آب و هوای خاصی را می طلبد که در هر جای کشور قابل کشت نمی باشد. هوای سرد و خشک کوهستانی و معتدل کوهستانی مناسب ترین منطقه برای کاشت می باشد به طوری که تابستان های گرم و خشک و پاییز و زمستان های ملایم رو به سرد داشته باشد که نواحی خراسان جز مرغوب ترین مناطق برای کاشت زعفران می باشد.

 پیاز زعفران برعکس دیگر گیاهان و درختانی که یکبار کاشته می شوند و چندین سال بازده دارند در تابستان به خواب می رود و دوره ی بیداری آن از آبان تا ازدیبهشت است.

برای آماده سازی زمین به هدف کاشت گیاه زعفران نیز باید اصولی مد نظر قرار گیرد. زمین باید در پاییز و زمستان شخم عمیق زده شود. در کشت مکانیزه زعفران زمین را در پاییز سال گذشته باید شخم عمیق زده شود و در بهار بعد از قطع باران های بهاری خاک را شخم متوسط از علف های هرز پاک می کنند. در مرداد یا شهریور سال بعد از آن کود حیوانی برای هر 1000 متر 10 تن اضافه می شود و کود فسفات و آمونیوم به مقدار لازم زیر نظر کارشناس اضافه می گردد که زمین برای کاشت زعفران آماده می شود.

خاک مناسب برای کشت

این محصول در خاک خیلی شور، خیلی رسی یا خیلی شنی رشد نمی کند. زیرا که بهترین خاک برای کاشت گیاه زعفران خاک رسی شنی می باشد که کمی آهک نیز داشته باشد. PH خاک باید بین 7- 8 باشد و خاک مزرعه حاصلخیز بوده و از علف های هرز پاک باشد. هم چنین زمین باید استراحت کرده باشد یعنی تا 4 سال قبل از آن زعفران در آن کشت نشده باشد.

زمان کاشت پیاز زعفران

از مرداد تا مهر می توان به کاشت پیاز طبق راه های گفته شده اقدام نمود. بعد از کاشت بنا به تراکم پیاز کاشته شده بیین 4 تا 10 سال زعفران می تواند در زمین باشد و محصول برداشت کرد.

تهیه پیاز زعفران

پیاز انتخاب شده باید باید سالم و عاری از هر گونه بیماری و آلودگی همچون کپک، قارچ و آکنه باشد. برای انتخاب پیاز بهتر است با دقت عمل شود زیرا مهمترین مرحله ی کاشت پیاز می باشد و تاثیر بسزایی در برداشت محصول دارد. بعد از انتخاب و خرید پیاز زعفران باید هرچه زودتر اقدام کاشت آن شود زیرا پیاز در هوای آزاد بیشتر در معرض و خطر بیماری ها قرار دارد. و اگر مدت زمان زیادی یکجا جمع شوند بطور مثال در گوشه انبارتان دمای پیازچه ها زیاد شده که موجب پایین امدن قوه نامیه پیازچه می شود.

نکاتی در مورد کاشت پیاز زعفران

روش های کاشت این گیاه در بالا ذکر شد نکته ای که بسیاز حائز اهمیت است این است که سر پیاز ها باید رو به بالا قرار گیرد و عمق پیاز های برای در امان ماندن از سرمای زمستان و گرمای تابستان در امان باشد که عمق 20 سانتیمتری پیشنهاد می شود.

به همین منظور کاشت با دست و بیل که شخص به صورت آگاهانه سر پیاز را به  بالا قرار می دهد از کاشت با تراکتو ر که فرد پشت صندلی تراکتور نشسته و پیاز هارا یکی یکی از داخل لوله ای به شیار ها هدایت می کند بهتر است و بازدهی شاید دو چندان داشته باشد.

دمای لازم برای کشت گیاه زعفران

زعفران در مناطقی که حداکثر دمای آن 35 تا 40 درجه ی سانتیگراد می باشد و ارتفاع بین 1300 تا 2500 متر از سطح دریا و در زمستان با تجربه ی چند بار یخ زدگی عملکرد مناسبی نشان می دهد.

کود مناسب برای زعفران

از دادن کود حیوانی تازه به زعفران باید خودداری شود زیرا کود تازه قوی بوده و موجب آسیب به گیاه می شود. باید بجای کود تازه از کود حیوانی سال خورده استفاده شود. یعنی کودی که یک سال در معرض هوای ازاد بوده تا قدرتش تعدیل شود و موجب تقویت گیاه شود. میزان کود دهی از نظر هر شخص متفاوت است اما برای عملکرد مناسب، گیاه باید تقویت شود. که برای هر 1000 متر زمین 10 تن کود حیوانی پیشنهاد می شود.

نحوه ی آبیاری زعفران

این گیاه در طول سال به چند نوبت آبیاری نیاز دارد که اولی آن پس از کاشت است همچنین در پاییز قبل از درامدن ساقه باید 15 روز قبل از درامدن ساقه گیاه یک نوبت آبیاری انجام شود. آبیاری باید با اصول انجام شود زیر اگر جلوتر از مهر ماه به دفات مکرر انجام شود موجب ظهور و رشد زود هنگام برگ ها می شود که در این صورت برداشت گل سخت می شود و هم چنین گاها موجب تلف شدن گل در میان برگ ها می شود.

در نتیجه بعد از کاشت پیاز تا زمان برداشت فقط یک نوبت باید به زمین آب داده شود اما بعد از برداشت محصول و جمع آوری گل ها در پاییز و زمستان می توان چند نوبت به زمین آب داد و این آبیاری مفید خواهد بود و به رشد گیاه و قوی و درشت تر شدن پیاز کمک شایانی می کند.

سله شکنی

سله شکنی به معنی آن است که سطح زمین را شکاف کمی داده و از حالت خشک و سفت بودن آن بیرون آورد به طوری که گیاه به سادگی و راحتی بتواند از خاک سر براورد. و نیروی خود را برای مقابله با شکافتن سطح خاک هدر ندهد. برای سله شکنی می توان از ابزار ها و وسیله هایی همچون کج بیل، گاو آهن ایرانی و کولتیواتر استفاده نمود.

مزیت دیگر سله شکنی این است که موجب می شود کود حیوانی با خاک مخلوط گردد که پیاز بتواند از کود بهره ی بیشتری ببرد.

علف های هرز

طبیعتا هر جا که آب باشد گیاهان مختلفی می روید که در زمین زمین های کشاورزی به آن علف های هرز گفته می شود حال به زمین اگر کود نیز داده شود این علف های هرز نیز ماننده محصول خود رشد بیشتری خواهند داشت. حال چاره چیست؟

علف های هرز در هر زمان که دیده شد باید وجین و نابود گردند زیر آنها اب و کود زمین را مصرف کرده و در بعضی موارد موجب نرسیدن نور خورشید به گیاه می شود. این علف ها خود میزان حشرات و بیماری های مخصوص خود را می باشد. در نتیجه برای نابودی آن ها باید برنامه مرتب و منظمی داشته باشید.

برداشت زعفران

زمین در سال اول محصول چندانی ندارد. اگر کود دهی و ابدهی به طور مهندسی و کاشت محصول طوری باشد که سر پیاز بالا نباشد گاها تا سه  سال محصول قابل توجهی برداشت نمی شود.  پس برای برداشت بهتر محصول پیشنهاد می شود مساحت کاشت کمتر باشد اما کاشت به صورت دستی یا کاشت پیاز به صورت سر بالا انجام گیرد. و کود دهی زیر نظر مهندس ناظر متخصص یا افراد با تجربه قرار گیرد. در این صورت در سال اول برداشت رضایت بخش که طبیعتا از دیگر سال ها کمتر خواهد بود را شاهد خواهید بود.

در سال های بعد پیاز به دلیل درشت تر شدن، شاخه زدن و بیشتر شدن تعداد پیاز محصول بیشتری را برداشت خواهید کرد که تاکید می شود از کاشت مساحت زیاد با کوده دهی و آب دهی کم خود داری کنید. به طور مثال کاشت 1000 متر با اصول صحیح و کودهی و اب دهی مناسب که هزینه ی بیشتری در بر دارد بهتر است از کاشت 10000 متر که فقط گیاه را زنده نگه دارید و کود دهی و آب دهی صحیحی و مهندسی نداشته باشید این مهم به اثبات رسیده.

برای برداشت محصول باید قبل از طلوع آفتاب بر سر زمین حاضر شوید زیر گل های زعفران در هوای به اصطلاح گرگ و میش بیرون می آیند ینی نه تاریکی ها و نه طلوع در این فاصله.

دستگاه برداشت گل

در کشور اسپانیا که همانند ایران این ادویه قابل کشت می باشد. دستگاه برداشت گل اختراع شده که با کمی تفکر امکان مهندسی معکوس آن زیاد و قابل تولید است.

زعفران تقلبی

همانند هر محصول با ارزش و گران قیمت دیگری که در هرجای کشور قابل کشت نیست و منطقه ی خاصی می طبد و دغل و محصول تقلبی آن بوسیله ی افراد بی وجدان به بازار ارایه می شود این ادویه هم از این امر مستثنی نیست. شنیده ها حاکی از آن است که گوشت گاو را رشته رشته کرده و با رنگ و اسانس زعفران آن را به شکل زعفران در می آورند یا افراد شیاط ازین کار برای افزایش محصول خود استفاده می کنند. که برای اطمینان باید محصول خریداری شده از شرکت های معتبر یا سر زمین انجام گیرد یا خود با خرید گل زعفران اقدام به پاک سازی آن کنید.

خواص زعفران

این گیاه خواص فراوانی دارد که به چند خاصیت آن در بالا اشاره شد: حال می خواهیم به طور مفصل به خواص آن بپردازیم

1- تقویت خلق و خو

ترکیباتی موثر و مفید زیادی دارد که برای سیستم های غدد ما شناخته شده است این ادویه ی ارزشمند با تحریک هورمون های خاصی موجب ارامش و شادی شما می شود.

2- تاثیر مثبت بر اعصاب

همانطور که می دانید بسیاری از بیماری ها به اعصاب و روان مربوط می شود. بیماری هایی همچون: قلبی، سنگ کلیه، گرفتگی رگ ها، بیماری های قلبی و… زعفران به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از ویتامین B، مخصوصا ویتامین B6 به سیستم عصبی ما کمک می کند تا تا عملکرد مناسبی داشته باشد که موجب کارکرد صحیح اعصاب می شود.

3- بهبود گردش خون و کاهش فشار خون

یکی از موارد موثر برای سلامت متابولیسم بدن به شمار می رود. زعفران برای افزایش گردش خون ضروری است و باعث سوخت و ساز بدن و درمان اختلالات کلیه، کبد و مثانه نیز می شود.

4- سلامت و ترمیم سلول ها

با دارا بودن مقادیر قابل توجه پتاسیم و منزیم برای تحریک رشد سلول و ترمیم آسیب های اطراف بافت ها مفید می باشد.

5- درمان سرماخوردگی

این ادویه با طبیعت گرمی که دارد می تواند برای درمان سرما خوردگی  موثر و مفید واقع شود.

6- سلامت جنسی

از دیرباز این گیاه برای معالجه مشکلات جنسی و تقویت باروری در مردان استفاده می شده. اگر به طور مرتب و به میزان معمول نه افراط استفاده شود بدن از خواص آن بهره مند می شود.

7- زعفران موثر برای پوست

این گیاه ارزشمند به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ماده ی مفید برای مبارزه با رادیکال های ازاد خواهد بود که این امر موجب بهبود گردش خود در اطراف صورت  شما می شودو صورت که استقامت پوست شما را افزایش می دهد و از چروکیدگی و افتادگی آن جلوگیری می کند. همچنین استفاده از زعفران برای ساخت ماسک صورت موجب از بین رفتن جوش های سر سیاه و منافذ مسدود شده پوستتان می شود. و

8- تقویت استخوان

زعفرانی دارای ترکیباتی معدنی و آلی است که موجبات جذب و دریافت کلسیم در بدن را فراهم می کند و سلامت و استحکام استخوان را تقویت و بهبود می بخشد.

9- بهبود حافظه و جلوگیری از الزایمر

یکی دیگر از بیماری هاس رایج در میان بزرگسالان آلزایمر یا زوال عقل می باشد. برخی تحقیقات پژوهشگران حاکی از آن است که زعفران توانایی تقویت حافظه ی بلند مدت را دارد و در بهبود آن موثر می باشد زیرا زعفران دارای موادی همچون کروسین و کروستین می باشد که تقویت کننده سلول های مغزی می باشند.

بهبود حافظه از خواص زعفران
بهبود حافظه از خواص زعفران

10- کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی

آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه با عملکرد بهبود بیماری های قلبی و عروقی توانایی کاهش بیماری قلبی و عروقی را دارند.

11- عامل سقط جنین و آسان کننده زایمان سخت

مصرف این گیاه برای زنان باردار در سه ماهه اول امدام های جنین که در حال تشکیل است را آسیب می زند. اما بعد از سه ماهگی برای زایمان مفید بوده و باعث خاصیت ارتجاعی در نسوج رحم می شود و زایمان را آسان تر می کند.

12- افزایش کیفیت خواب

نوشیدنی شیر و زعفران توانایی بهبود خواب را دارد، زعفران که حاوی منیزیم است موجب آرامش اعصاب و تنش های آن شده که در نهایت موجب خواب راحت می شود.

13- درمان زخم معده

زعفران موجب کاهش و تعدیل ترشح اسید معده می شود که از اسیب به دیواره ی معده جلوگیری می کند.

14- بهبود زخم و سوختگی

زعفران همچنین توانایی بهبود زخم ها و سوختگی های بدن را دارد

15- جلوگیری از دیابت

زعفران پانکراس را از اسیب محافظت می کند و با افزایش سطح انسولین یکی از موثر ترین ادویه جات برای مقابله با دیابت است.

16- از بین بردن جای جوش ها

ماسک صورت زعفران که دستور خاصی دارد خاصیت از بین برنده ی لکه های پوستی دارد.

عوارض مصرف بیش از حد زعفران

کاهش ضربان قلب

بوجود آورنده ی سردرد

ضعیف شدن حواس

اسهال

استفراغ

سرگیجه

سستی و بیحالی

رنگ پریدگی

سقط جنین

خون ریزی بینی

حالت تهوع

اسهال خونی

خونی شدن ادرار

خون ریزی در رحم

سرگیجه

زردیه پوست

در این مقاله سعی بر آن شد اطلاعات جامع، ارزشمند و کار آمدی درباره ی این گیاه ارزشمند تهیه و نشر داده شود باشد که مورد توجه شما خوانندگان ارجمند و گرامی قرار گرفته باشد. با نظرات و انتقادات سازنده ی خود مارا در جهت ارایه بهتر مطالب آموزشی یاری نمایید.

همه چیز در رابطه با زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top