مضرات استفاده نارست از مکمل بدنسازی

تاثیر قرص منیزیم در کاهش وزن

امروزه تعداد زیادی از ورزشکاران برای تامین انرژی و حجم‌سازی عضلات خود از مکمل‌های مختلفی کمک می‌گیرند که هر کدام از آن‌ها تاثیر خاصی بر روی بدن بر جای می‌گذارند. مکمل‌ها تاثیرات مثبت زیادی خواهند داشت اما استفاده بیش از حد از آن‌ها می‌تواند عوارضی را برای بدن به همراه داشته باشد. مکمل‌های بدنسازی که دارای تاییدیه FDA هستند، به نسبت سایر مکمل‌ها عوارض کمتری از خود نشان می‌دهند. نکته‌ای که در دوره استفاده از مکمل‌ها باید به آن توجه شود، دز آن‌‌هاست. میزان دز مصرفی مکمل‌های بدنسازی توسط مربی یا پزشک تعیین شده و لازم است قبل از شروع مصرف حتما نظر یک متخصص را بپرسید. در صورتی که شروع دوره مصرف مکمل شما تحت نظر پزشک صورت نگیرد، متاسفانه عوارضی از خود نشان می‌دهد که در طولانی مدت مشکلات جدی ایجاد می‌کند. عمده مضرات استفاده نادرست از مکمل بدنسازی را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد.

  • افزایش وزن: از جمله محبوب‌ترین مکمل‌های بدنسازی، مکمل پروتئین و کراتین است که به بدن در تامین انرژی مورد نیاز عضلات کمک می‌کند. اگر دز مصرفی شما بیش از حد مجاز باشد، بدن نمی‌تواند تمام آن‌ها را جذب و بسوزاند و در نتیجه این مواد تبدیل به چربی‌ می‌شوند. برای داشتن اندامی متناسب لازم است در کنار رژیم غذایی صحیح و ورزش، دز تایید شده از مکمل را استفاده نمایید.
  • آسیب به کبد: یکی از عوارض استفاده نادرست از مکمل، آسیب رسیدن به کبد است. کربوهیدارت منبع اصلی تامین انرژی هستند و در صورتی که کربوهیدرات به بدن نرسد، ناچارا از پروتئین انرژی می‌گیرد. تامین انرژی از پروتئین‌های بدن و غیبت کربوهیدرات سبب اسیدی شدن خون جاری در رگ‌ها خواهد شد که این اتفاق منجر به بیماری کبد می‌شود.
  • افزایش یا افت قند خون: پودرهای بدون طعم دهنده، فاقد شیرینی بوده و طعم خوبی ندارند، به همین دلیل به آن‌ها طعم‌دهنده‌های مختلفی اضافه کردند تا قابل استفاده باشد. داخل این طعم دهنده‌ها شیرین کننده‌های غیر طبیعی وجود دارد که منجر به افزایش قند خون و مشکلات جدی برای سلامتی خواهند شد. سطح قند خون بدن هم با ورود پروتئین وی کاهش می‌یابد و در صورت خوردن بیش از حد این مکمل، سطح قند خون پایین می‌آید. با توجه به تغییرات مختلف قندخون در اثر استفاده از مکمل، در صورت ابتلا به دیابت یا فشار خون باید حتما تاییدیه پزشک را برای شروع دوره دریافت نمایید.
  • ریزش موهای سر: یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در اثر استفاده نادرست از مکمل بدنسازی ایجاد شود، ریزش موها خواهد بود. بدن ما برای ترمیم بافت‌ها از پروتئین استفاده می‌کند و این ماده نقش مهمی در سلامت ما ایفا می‌کند اما نباید از سایر مواد مورد نیاز بدن غافل شد. در صورت استفاده ناصحیح از مکمل بدنسازی پروتئینی به دلیل اشباع پروتئین در بدن و نبود کربوهیدرات و چربی، وظیفه محاظفت از موها به خوبی انجام نخواهد شد و نتیجه احتمالی آن ریزش مو است.
  • تضعیف استخوان‌های بدن: همانطور که پروتئین کافی منجر به تقویت استخوان‌های بدن خواهد شد، حضور بیش از حد آن استخوان‌ها را ضعیف خواهد کرد. برخی مکمل‌های پروتئینی از منابع حیوانی ساخته می‌شوند و با خود خاصیت اسیدی به همراه خواهند داشت. در صورت ورود این اکسید به داخل خون، بدن برای محافظت از خود از کلسیم و فسفات کمک می‌گیرد که این مواد از استخوان بدست می‌آید. چنانچه شما در بازه زمانی طولانی مدت از مکمل‌های غیر گیاهی استفاده نمایید، استخوان‌ها به مرور زمان دچار تحلیل خواهند شد.
  • آسیب به کلیه: پس از ورود پروتئین به بدن، اوره تولید شده و این اوره توسط کلیه از بدن خارج می‌شود. در صورتی که بیش از حد پروتئین مصرف کنید، بدن اوره بیشتری تولید کرده و کلیه با مشکلات جدی برای دفع آن‌ها مواجه خواهد شد. از جمله عوارض استفاده بیش از حد مکمل های پروتئینی، به خطر افتادن سلامتی کلیه‌ها و ایجاد سنگ کلیه است.

جهت سفارش مکمل های ورزشی از دارو خانه های معتبر و یا داروخانه آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیک استفاده نمایید.

مضرات استفاده نارست از مکمل بدنسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top