جواهرات فیروزه و خواص این سنگ

جواهرات فیروزه ای

در بسیاری از فرهنگهای دنیای قدیم و جدید، این سنگ قیمتی هزاران سال به عنوان یک سنگ مقدس، نشانه ای از برنده بودن و خوشبختی یا یک طلسم شناخته شده است. در حقیقت این حق را دارد که “سنگی از اقوام مختلف” خوانده شود. قدیمی ترین مستندات این ادعا در مصر یافت شد، جایی که اجناس سنگی با پوشش سنگ فیروزه کشف شد که قدمت آن تقریباً به 3000  قبل از میلاد باز میگردد.

در پادشاهی باستان پارسی، سنگ فیروزه در گردنبند فیروزه یا مچ دست به عنوان محافظت در برابر مرگ غیر طبیعی استفاده می شدند. اگر آنها رنگ تغییر می دادند ، تصور می شد که دلایلی از وجود ترس و یا عذاب و بیماری در راه است. در همین حال، کشف شده است که سنگ فیروزه مطمئناً می تواند رنگ را تغییر دهد، اما این لزوما نشانه خطر قریب الوقوع نیست. این تغییر می تواند در اثر نور یا واکنش شیمیایی ناشی از مواد آرایشی، گرد و غبار یا اسیدی بودن پوست ایجاد شود که به تفصیل در مقاله ی خواص فیروزه بدان پرداخته ایم.

سنگ فیروزه امکان محافظت از مالک خویش را دارد؟

در اوایل، سنگ فیروزه حتی مسئول رفاه مادی و پوشیدنی بود. به عنوان مثال، دانشمند فارسی القزوینی نوشت: “دستی که فیروزه ای می پوشد و با آن مهر می زند، هرگز فقر را نخواهد دید.” سنگ فیروزه معمولاً برای محافظت مالک خود در برابر “چشم بد”، روی عمامه پوشیده می شدند و غالباً با مرواریدها احاطه می شدند. آنها به عنوان طلسم، خنجر، خرابکار و آویز اسب ها را زینت می دادند. آنها تا زمان جنگ های صلیبی نگذاشتند که این سنگ به اروپا بیاید. در واقع از آن دوره است که نام “فیروزه” سرچشمه از ترکیه که محل ورود این سنگ به اروپا می باشد گرفته شده است، به معنی “ترکی”.

جواهرات فیروزه ای

در آمریکای جنوبی، مرکزی و آمریکای شمالی نیز، سنگ فیروزه همیشه جایگاه ویژه ای در بین سنگهای قیمتی داشته است. به عنوان مثال آزتک ها در مکزیک برای تزیین ماسک های تشریفاتی خود با این سنگ که مطابق با اعتقادات آنها مقدس بوده، استفاده می کردند. سرخپوستان آمریکای شمالی که امروزه هنوز هم تعداد زیادی از جواهرات نقره سنتی را با سنگ فیروزه تولید می کنند، معتقدند که سنگ قیمتی بهشت ​​آسمان ارتباط مستقیمی بین آسمان و دریا باز می کند.

در همه زمان ها و در سراسر جهان، سنگ فیروزه به عنوان محافظت طبیعی در برابر قدرت های تاریکی قلمداد می شده است. اگر در زمان های اولیه می خواستند اسب و سوار خود را از ریزش غیرمنتظره حفظ کنند، از این سنگ برای آن اسب استفاده می کردند. امروز به عنوان سنگ محافظ خلبانان، خدمه هوا و سایر گروه های شغلی که در معرض خطر خاصی قرار دارند، قلمداد می شود.

در درمان مدرن سنگهای قیمتی، به مبتلایان به افسردگی توصیه می شود که سنگ فیروزه یا زنجیره ای با مهره های فیروزه ای بپوشند. گفته می شود، رنگ شاد فیروزه با اعتماد به نفس بیشتری به شخصیت های مقاوم و خاص تحریک می کند. همچنین اغلب به عنوان هدیه، سنگ دوستی داده می شود، زیرا گفته می شود سنگ فیروزه مسئولیت وفاداری و ثبات در روابط است.

 در سنگ فیروزه رنگ آبی از مس، سبز از آهن است

سنگ فیروزه یک فسفات آلومینیومی مس با سختی 6 است، یعنی بطور قابل توجهی نرمتر از کوارتز است. در طبیعت، در کل طیف های رنگی از آبی آسمانی تا خاکستری-سبز وجود دارد و بیشتر در مکان هایی که غلظت بالایی از مس در خاک وجود دارد، یافت می شود. با این حال، فیروزه با بهترین کیفیت فیروزه ای است. عمدتا رنگ آن کمرنگ تر، یا مایل به آبی و یا مایل به سبز است.

در خرید فیروزه دقت کنید که رنگ آبی توسط مس، سبز با آهن دو ظرفیتی و مقدار مشخصی از کروم ایجاد می شود. غالباً، این ماده دارای رگه ها یا لکه هایی است که در ظاهر آن وجود دارد، بسته به مکانی که در آن پیدا شده، قهوه ای، خاکستری روشن یا سیاه هستند. این الگوهای پر جنب و جوش، کم و بیش منظم با عنوان “ماتریس فیروزه ای” شناخته می شوند. کریستال ها از نظر میکروسکوپی کوچک هستند و به سختی نمی توان با چشم غیر مسلح تشخیص داد.

به عنوان یک قاعده، فیروزه به صورت پر کننده رگها یا شکافها یا به شکل نگات ها اتفاق می افتد. شناخته شده ترین معادن فیروزه در ایالات متحده آمریکا، مکزیک، اسرائیل، ایران، افغانستان و چین است. زیباترین فیروزه ها، به رنگ آبی روشن و باشکوه، از رسوبات در شمال ایران سرچشمه می گیرند.

فیروزه بندرت صورت می گیرد. معمولاً، آن را به اشکال مکعبی یا مهره ها یا به شکل فانتزی تر برش می دهند.

موم سنگ فیروزه را مقاوم تر می کند

سنگ فیروزه نسبتاً نرم و حساس هستند. از آنجا که ممکن است وقتی رنگ سنگ برای مدت طولانی پوشیده شود، رنگ آن کمرنگ شود، حتی سنگهای با کیفیت بالا امروزه با موم درمان می شوند و متعاقباً سخت می شوند. این روش درمانی سنگ قیمتی حساس را مقاوم تر می کند. در تجارت تعداد زیادی فیروزه با قیمت مناسب که با رزین مصنوعی بسته شده اند وجود دارد. رنگ تازه و دوام خوبی دارند. با این حال، بسیاری از آنها قبل از اینکه تحت درمان با دوام قرار گیرند، در یک محیط رنگ آمیزی قرار می گیرند – فرایندی که طبق قوانین ICA باید مورد توجه خریدار آینده نگر باشد. و همچنین چیزی مانند “فیروزه بازسازی شده” وجود دارد ، که از سنگ فیروزه پودر شده ساخته می شود.

به دلیل حساسیت آنها، فیروزه ها تقریباً همیشه تحت درمان یک نوع یا دیگری قرار دارند، اگرچه این امر ممکن است طول بکشد هر یک از اشکال مختلف به همین دلیل، فیروزه هایی که رنگ طبیعی خوبی دارند و به راحتی با موم بی رنگ یا رزین مصنوعی سخت شده اند، ارزش بسیار بالاتری نسبت به سنگ هایی دارند که رنگ آنها بهبود یافته است. بنابراین توصیه می شود جواهرات فیروزه ای با ارزش را در از اماکن معتبر همانند فروشگاه کارما خریداری کنید.

بهشت روی زمین

سنگ فیروزه با بهترین کیفیت از یک رنگ آبی خالص، تابناک و درخشان، رنگی است که با یا بدون ماتریس مرتب و منظم آن بسیار مورد توجه است. هرچه رنگ به سمت سبز گرایش بیشتری داشته باشد و ماتریس لکه دار تر و نامنظم تر باشد، تخمین کیفیت سنگ پایین تر است.

فیروزه باید از مواد آرایشی، گرما و نور روشن محافظت شود. این سنگ قیمتی را نباید هنگام حمام آفتاب با خود ببرید. بهتر است هر از گاهی با یک پارچه نرم آن را تمیز کنید.

رنگ فیروزه باعث می شود احساس شادی و نشاط کنیم، زیرا در آن آبی روشن آسمان و سبز تحریک کننده دریا با هم ترکیب می شوند. در واقع این یک رنگ غیرقابل توصیف است که ما اصطلاحی را به طور خاص برای آن در زبان هایمان ایجاد کرده ایم: فیروزه ای. هرکسی که یک سنگ فیروزه را انتخاب می کند، مطمئناً از یک قطعه بهشت بر روی زمین لذت خواهد برد.

جواهرات فیروزه و خواص این سنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top