نحوه استخراج سنگ فیروزه

فیروزه چگونه استخراج می شود؟

سنگ فیروزه از جذاب‌ترین سنگ‌های تزئینی در سراسر دنیاست که برای ساخت انواع جواهرات از آن استفاده می‌کنند. معادن سنگ فیروزه در نقاط مختلفی از دنیا یافت می‌شود اما با کیفیت‌ترین فیروزه را می‌توان در ایران و شهرستان نیشابور پیدا کرد که سنگ‌های خروجی از معادن آن دارای رنگ بندی جذاب و سختی بالاتری نسبت به فیروزه سایر کشورها است.

تاریخچه سنگ فیروزه

اگر نگاهی به قدیمی‌ترین سنگ‌های تزئینی دنیا بیاندازید، بدون شک نام سنگ فیروزه را خواهید دید. این سنگ از سال‌ها پیش از میلاد مسیح توسط فرمانروایان مصر باستان مورد استفاده قرار گرفته و جز سنگ‌های تزئینی بسیار ارزشمند آن دوره بود. به مرور زمان محبوبیت فیروزه در چین، ایران و بین سرخپوستان آمریکایی هم بیشتر شد و از سنگ فیروزه به دلیل خواص معنوی و درمانی خاصی که داشت، استفاده زیادی می‌کردند. به طور مثال آمریکاییان بومی معتقد بودند سنگ فیروزه برای انواع دردها مفید است، در نتیجه آن را پودر کرده و به عنوان دارو برای بیماران خود تجویز می‌کردند.در کشور ما عقاید بسیار خاصی نسبت به سنگ فیروزه وجود داشت. سربازانی که به میدان جنگ می‌رفتند، یک سنگ فیروزه به همراه داشتند تا از آن‌ها در برابر خطر مرگ محافظت کند. در حال حاضر می‌دانیم که سنگ فیروزه بر اثر برخورد با مواد شیمیایی، نور خورشید و آب داغ تغییر رنگ می‌دهد اما در آن دوران اعتقاد بر این بود که صاحب سنگ فیروزه در خطر است و به همین دلیل رنگ فیروزه دائما تغییر می‌کند.این عقاید به مرور زمان تغییر کردند اما خواص معنوی سنگ فیروزه از جمله مواردی است که نمی‌توان آن را تکذیب کرد. همراه داشتن سنگ فیروزه تاثیر مثبتی بر روی روحیه فرد گذاشته و باعث دور شدن افکار منفی خواهد شد. علاوه بر آن اشخاصی که دچار افسردگی هستند، می‌توانند یک سنگ فیروزه با خود حمل کنند تا شرایط روحی آن‌ها بهبود پیدا کند. هم‌چنین سنگ فیروزه می‌تواند باعث تسکین دردهای مانند گلو درد، دل درد، سردرد، چشم درد و … شود و به مرور زمان درد آن‌ها را کاهش دهد. خوشبختانه در داخل کشور ما معادن بسیار خوبی از سنگ فیروزه وجود دارد که امکان تهیه انواع جواهرات سنگ فیروزه را فراهم می‌سازند.

استخراج سنگ فیروزه چگونه است؟

عملیات استخراج سنگ فیروزه بسته به محل قرار گیری معدن و امکانات منطقه متفاوت خواهد بود. در شهر نیشابور استخراج سنگ فیروزه با زحمت معدنچیان همراه است و معمولا تمام تلاش خود را می‌کنند تا سنگ‌های فیروزه از ناخالصی‌ها جدا شود. معادن فیروزه نیشابور و فیروزه آبی در نزدیکی هم قرار گرفته و برای استخراج، چندین نفر وارد معادن می‌شوند. پس از ورود به داخل معدن، یک جوی آب مشاهده می‌شود که حاصل پمپاژ آب به بخش‌های عمیق‌تر معدن است.

read more

نحوه استخراج سنگ فیروزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top