سنگ شکن معدن چیست؟

تاثیر سنگ شکن معدن بر تولید مواد معدنی

در صنعت معدن برای خرد کردن مواد استخراج شده از دستگاه‌هایی به نام سنگ شکن استفاده می‌شود که بدون وجود آن‌ها امکان بهره برداری از مواد معدنی وجود ندارد. سنگ شکن دستگاهی است که از انرژی مکانیکی برای خرد کردن بلوک‌های سنگی و مواد مختلف استفاده کرده و آن‌ها را به اندازه خاصی می‌رساند تا برای صنایع دیگر قابل استفاده باشند.

انواع سنگ شکن معدن

در صنعت معدن از چند سنگ شکن در خط فرآوری استفاده می‌شود تا اندازه سنگ به اندازه مورد نیاز خط تولید برسد. سنگ شکن‌ها بسته به محل قرار گیری خود در سه دسته جای می‌گیرند:

  • سنگ شکن ‌های اولیه: سنگ شکن‌های اولیه همانطور که از نامشان پیداست، در اولین مرحله از خط فرآوری قرار گرفته و خروجی آن‌ها محصولات درشتی هستند که باید توسط دستگاه‌های دیگر به اندازه کوچک‌تر تبدیل شوند. شناخته شده ترین سنگ شکن مرحله اول، سنگ شکن فکی است.
  • سنگ شکن‌های ثانویه: سنگ‌های خروجی از سنگ شکن‌های اولیه، به سنگ شکن‌های مرحله دوم فرستاده می‌شوند تا اندازه آن‌ها به 10 الی 15 سانتی‌متر برسد. محبوب‌ترین سنگ شکن ثانویه، دستگاه سنگ شکن کوبیت یا سنگ شکن چکشی است.
  • سنگ شکن‌های ثالثیه: در کارخانجات تولید شن و ماسه چنانچه نیاز به تبدیل سنگ‌ها به اندازه 1 الی 6 میلی‌متر باشد، سنگ شکن‌های ثالثیه نصب می‌شوند که آن‌ها را با نام ماسه سازها می‌شناسیم.
سنگ شکن معدن

چگونه سنگ شکن مناسب انتخاب کنیم؟

چنانچه قصد راه اندازی خط فرآوری جدیدی را دارید، باید ابتدا ظرفیت خط تولید را سنجیده و با توجه به نیاز خود سنگ شکن‌ معدن مناسبی را انتخاب کنید. هر سنگ شکن ظرفیت خاصی داشته و در ساعت می‌تواند مقدار مشخصی مواد را خرد کند. علاوه بر آن اگر در کارخانه شما نیاز به تولید سنگ‌های ریز باشد ( مانند کارخانه شن و ماسه)، باید ماسه سازها را نیز در نظر بگیرید.

هنگام خرید سنگ شکن معدنی چندین ویژگی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • ضریب سایش و سختی ماده معدنی را در نظر بگیرید. ابتدا باید مشخص کنید که چه ماده‌ای قرار است توسط سنگ شکن‌ها خرد شود، سپس با توجه به ویژگی سنگ‌های معدنی، دستگاهی مناسب انتخاب نمایید. در این مرحله باید حداکثر نیرویی که ماده قبل از شکستن قادر به تحمل آن است را ارزیابی نمایید.
  • ابعاد ماده ورودی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد زیرا قطعات سنگ شکن یک اندازه ورودی مشخص دارد.
  • ابتدا باید نیازهای کارخانه را سنجیده و اندازه سنگ خروجی دستگاه را با نیاز خود بسنجید.
  • توان عملیاتی دستگاه سنگ شکن هم اهمیت زیادی دارد زیرا نشان می‌دهد در هر ساعت می‌توان چند تن سنگ را خرد کرد.

انواع سنگ شکن بر اساس عملکرد

سنگ شکن‌ها دارای تنوع زیادی بوده که محبوب‌ترین آن‌ها شامل این دستگاه‌ها می‌شود:

  • سنگ شکن فکی: اولین سنگ شکن در خط تولید، سنگ شکن فکی است که توان خرد کردن سنگ‌های بالاتر از 20 سانتی‌متر را دارد. مواد خروجی از سنگ شکن فکی به سمت سنگ شکن کوبیت هدایت می‌شوند تا دوباره عملیات خرد سازی انجام گیرد.
  • سنگ شکن ضربه‌ای: در سنگ شکن ضربه‌ای، مواد حاصل از سنگ شکن فکی وارد دستگاه شده و به اندازه کوچک می‌رسند. در این سنگ شکن عملیات خردسازی توسط چکش، بغل بند و سندان‌ها انجام گرفته و خروجی آن یکدست است.
  • سنگ شکن مخروطی: این سنگ شکن در مرحله اول و دوم خردایش نصب شده و در برخی از خطوط تولید به کار می‌رود.
  • ماسه سازها: در کارخانجات تولید شن و ماسه و جاده سازی، سنگ شکن‌های ثالثیه یا ماسه سازها نصب می‌شوند تا سنگ‌ها به کوچک‌ترین اندازه ممکن برسند.

چنانچه برای خرید انواع سنگ شکن معدن نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در نیلونت صحبت کرده و بهترین دستگاه را متناسب با نیاز خط تولید خود خریداری نمایید.

سنگ شکن معدن چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top