خواص کشمش برای پوست و مو و…

خواص کشمش

همانطور که در مقاله ی قبل به معرفی و انواع کشمش اشاره کردیم، به این مطلب اشاره شد که کشمش حاصل خشک کردن میوه ی انگور می باشد که به روش های مختلف و به طور طبیعی و غیر طبیعی انجام می شود و همچنین انگور انواع و اقسامی دارد که در نتیجه کشمش نیز انواع و اقسامی دارد و طبیعتا خواص کشمش در انواع مختلف آن متفاوت است. حال در این مقاله قصد داریم خواص کشمش را برای شما عزیزان بازگو کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کشمش که حاصل خشک شدن انگور می باشد ماندگاری بالایی دارد و میتوان آن را تا چند سال نگه داری کرد. همچنین می توان از آن به عنوان دسر، جایگزین تنقلات میان وعده، همراه با وعده های غذایی، تقویت بدن، خواص دارویی و… اشاره کرد.

کشمش دارای ویتامین هایی همچون: آهن، پتاسیم، کلسیم وویتامین های گروه B می باشد، این محصول ارزشمند دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و از تخریب سلولی جلوگیری کرده و به سلامت و عمر آن می افزاید. کشمش بخاطر قند و آهن موجود در خود موجب می شود سستی از بدن خارج شود و ضعف عمومی بدن رفع گردد و باعث تقویت بدن می گردد.کشمش همچنین باعث خوشبو شدن دهان می شود.

همه چیز در رابطه با انواع کشمش

در ادامه به طور کامل تر با ما همراه باشید تا خواص کشمش را بررسی کرده و برایتان بازگو کنیم.

خواص کشمش
خواص کشمش

خواص کشمش

1- درمان اسهال

کشمش از جمله محصولات سالم و مغذی است که به رفع و درمان اسهال کمک می کند و باعث جذب مایعات مدفوق می شود.

2- کاهش بیماری های قلبی

این روزها که آمار ابتلا به بیماری های قلبی افزایش یافته و افراد به دلایل مختلف از جمله تغذیه ی نامناسب به بیماری های قلبی دچار می شود. اگر خواهان افزایش سلامتی خود در مقابل بیماری های قلبی می باشید بهتر است مصرف کشمش را در سبد غذایی خود قرار دهید و به طور مرتب و منظم روزانه یا حتی هر چند روز یک بار این محصول ارزشمند را مصرف نمایید زیرا با مصرف کشمش سطح تری گلیسیرید بدن خود را کاهش دهید. این عمل به طور قابل توجه باعث سلامت قلب شما می شود.

خواص کشمش و سلامت قلب
قلب

3- سلامت دستگاه گوارش

از دیگر خواص کشمش می توان این مورد را ذکر کرد که کشمش باعث سلامت و کارکرد منظم دستگاه گوارش می شود. شما می توانید با مصرف کمی کشمش در روز گوارش خود را تنظیم کنید. کشمش از محصولاتی است که دارای فیبر می باشد و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود و از یبوست جلوگیری می کند.

4- بهداشت دهان و دندان

کشمش محصولی است که دارای الئانولیک اسید می باشد که ماده ای مفید از خواص کشمش می باشد. این ماده نوعی ماده ی مغذی می باشد که در مقابل پوسیدگی دندان ها و لثه ها از بدن شما محافظت می کند. کشمش توانایی جلوگیری از تشکیل باکتری های مضر در دهان شما را دارا می باشد. اگر شما به طور پیوسته کشمش را حتی به میزان کم مصرف کنین بدنتان از خواص ارزشمندی بهره مند می شود که از جمله ی آن الئالونیک است.

خواص کشمش و سلامت دندان
خواص کشمش و سلامت دندان

5- مناسب برای ورزش های سنگین

اگر شما یکی از علاقمندان ورزش های سنگین هم چون بدنسازی، کشتی، جودو و… هستید. مصرف میان وعده های دارای فروکتوز و گلوکز به شما توصیه می شود که کشمش یکی از منابع غنی آن است. کشمش خالی از کلسترول است در نتیجه با مصرف کشمش می توانید بدون توجه به سطح فشار خون و قند خون بدنتان عضلات بدن را تقویت نمایید.

6- جلوگیری از چاقی

معمولا افراد چاق به دلیل احساس گرسنگی که در بدنشان پایدار است دچار پرخوری و در نتیجه اضافه وزن می شوند. از دیگر خواص کشمش دارا بودن فیبر زیاد آن است که موجب احساس سیری در افراد چاق می شود که در نهایت منجر به کم خوردن و جلوگیری از اضافه وزن آنان می شود.

7- کاهش فشار خون

اگر جز افرادی هستید که دچار فشار خون شده و از آن رنج می کشید. افزودن کشمش به سبد غذایی تان می تواند برایتان مفید و موثر باشد. از دیگر خواص کشمش این است که توانایی تنظیم فشار خون بدن شمارا دارد. پتاسیم موجود در این محصول موجب کاهش تنش عروق خونی بدن شما می شود و جریان خون به صورت آزاد در بدنتان به گردش در می آید. در نتیجه برای کاهش فشار خون مصرف کشمش از موارد پیشنهادی و ارزان است.

8- پیشگیری از فرسایش مینای دندان

از جمله محصولاتی که دارای کلیسم بالا و سرشاری هستند کشمش می باشد. که از دیگر خواص کشمش می باشد. کلسیم موجود در کشمش به ترمیم مینای دندان هایتان کمک شایانی می کند. ماده ی ارزشمند دیگری که در کشمش موجود است بود است که خاصیت جلوگیری از رشد میکروب های دهانی دارد و از طرفی موجب تقویت دندان می شود. اسید اولئانولیک از دیگر ماده های ارزشمند درون کشمش می باشد که وظیفه ی آن محافظت از دندان ها در برابر حفره های ایجاد شده در دندان، شکنندگی آنها و فرسایش می باشد.

9- کشمش غنی از آنتی اکسیدان

از خواص کشمش دارا بودن میزان بالایی از آنتی اکسیدان هاست. آنتی اکسیدان ها که دارای کاتچین و فیتونوتوپها پلی فنل هستند بدن را در برابر آسیب ها و خطرات رادیکال های آزاد محافظت می کند. زیرا رادیکال های آزاد از عوامل و دلایل اولیه ی اصلی مرتبط با رشد سلول های سرطانی می باشد.

10- خاصیت ضد صفراوی

از دیگر خواص کشمش سرشار بودن این محصول از فیبر می باشد، فیبر باعث دفع صفرا از بدن می شود که این امری مهم برای افراد با مزاج صفراوی می باشد و سموم بدن را کاهش می دهد.

11- کشمش بهبود دهنده سلامت و تقویت استخوان ها

یکی دیگر از بیماری های جدید پوکی استخوان است. دلیل اصلی این بیماری تغذیه ناسالم یا ناقص است که موجب نرسیدن ویتامین های مورد نیاز به بدن می شود. یکی دیگر از خواص کشمش که بسیار ارزشمند و کارامد می باشد مقادیر سرشار کلسیم و در این محصول است. کشمش که محصولی ارزان است علاوه بر دیگر خواص مفید آن این خاصیت ارزشمند را نیز دارا می باشد.  همچنین

کشمش دارای ماده ای به نام بور است که ریز مغذی که می تواند به عملکرد بهتر بدن برای جذب مواد مغذی گوناگون کمک شایانی کند.

12- کشمش برای افزایش باروری و توان جنسی

حتما دیده یا شنیده اید و یا تجربه کرده اید که بعضی از مردان و زنان دچار سردی میل جنسی هستند و مردان دچار اختلال نعوظ می باشند که اختلافات زناشویی را به موجود می آورد و گاها دلیل خیانت و طلاق می باشد.. برای درمان اختلال نعوظ و برافروختگی میل جنسی در هر فرد باید ماده ای از خانواده ی آمینو اسید به نام آرژنین تقویت و تامین شود که یکی از خواص کشمش دارا بودن مقادیر قابل توجهی ازین ماده ی کارآمد است. آرژنین آفرودیسیاک یک ماده طبیعی است که باعث آفزایش شانس تخمک گذاری می شود.

در نتیجه مصرف روزانه کشمش به تقویت میل جنسی و رفع اختلال نعوظ کمک شایانی می کند.

خواص الو بخارا

13- کشمش کمک کننده به سلامت پوست.

آنتی اکسیدان ها و ویتامین C از مقادیر مهم موجود در کشمش می باشد که می توان آن را از خواص ارزشمند کشمش نام برد. باعث جوان سازی پوست و از بین رفتن چین وچروک های پوست می شود. مصرف مرتب کشمش باعث تامین این ویتامین ارزشمند شده و ناجی پوست شما می شود.

14- کشمش برای بهبود کم خوابی:

از دلایل کم خوابی می توان به فقرآهن و کم خونی اشاره کرد. از خواص کشمش دارا بودن آهن این محصول است که می تواند باعث خواب خوب شبانه شود.

بهبود کم خوابی با کشمش
بهبود کم خوابی با کشمش

15- کشمش یاری دهنده قلب و عروق

کشمش دارای مقادیر زیادی از مواد مفیدی همچون پتاسیم، فیبر، پلی فنول ها، فنولیک اسید، تانن در کنار دیگر خواص اشاره شده می باشد. این مواد با ارزش باعث کاهش کلسترول خون می شود و که در نهایت این مواد موجب سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد و باعث عملکرد صحیح آن می شود.

16-کشمش کمک کننده به کاهش فشار خون:

کشمش از جمله مواد مفید برای فشار خون می باشد. به عقیده ی کارشناسان مربوط به حوزه ی سلامت کشمش با دارا بودن مقادیر زیادی فیبر موجب کاهش فشار خون شده و همچنین از دیگر تاثیرات پتاسیم کاهش تنش عروق خونی و جریان آزاد خون در رگ ها کمک می کند و به طور کلی تاثیر مثبتی بر بدن دارد.

17- کشمش کمک کننده به سم زدایی بدن

شنیده ها حاکی از آن است که کبد وظیفه جذب مواد مغذی و دفع سموم بدن را به عهده دارد برای فهم ساده تر آن می توانید آن را همانند یک توری در نظر بگیرید. امروزه سموم مختلف در موادغذایی امری عادی شده در نتیجه کبد پرکار تر می شود کشمش کمک کننده به عملکرد کبد می باشد.

18- کشمش مفید برای کلیه ها

به دلیل سرشار بودن کشمش از پتاسیم، مصرف روزانه آن در سبد مانع از شکل گیری سنگ کلیه می شود.

19- کشمش درمان کننده ی تب

کشمش یکی از موادی است که حاوی مقادیر زیادی فیتوکمیکال فنولی دارد یعنی مواد شیمیایی گیاهی دارد که خواص ضد میکروبی، ضد باکتری و آنتی اکسیدانی دارد. این خواص می توانند از راه مبارزه با عفونت های ویروسی و باکتریایی، تب را درمان کنند.

20- کشمش کمک کننده به درمان کننده اسیدوز

وقتی خون سمی می شود به عنوان ایدوز نیز شناخته می شود، اسیدوز اختلالی است در بدن که اسیدیته بودن در بدن را افزایش می دهد. این اختلال می تواند عوارض پوستی هماننده: جوش، دمل و پسوزیازیس را بوجود آورد. میزان بالای پتاسیم و منیزیم موجود در کشمش، اسید معده را کم و خنثی می کند. این فرایند به درمان ایدوز کمک می کند و پوست را سالم و بدون مشکلات ظاهری نگه می دارد.

آنتی اکسیدان های موجود در این محصول ارزشمند با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کند. این فرایند اکسیداسون را کاهش می دهد و مانع از تجزیه و نابودی DNA پوست می شود.

کشمش حاوی ویتامین حاوی مقادیر ویتامین های E و A است که باعث تحریک رشد سلول های جدید در لایه های بیرونی پوست می شده که موجب شفافیت آن می شود. این ویتامین های عمل هیدراته شدن پوست را بهبود می بخشند در نتیجه پوست جوان تر و صاف تر را ایجاد می کنند.

خواص کشمش برای مو

خواص کشمش برای مو
خواص کشمش برای مو

21- حفظ رنگ طبیعی مو

همانطور که قبلا اشاره کردیم از خواص کشمش دارا بودن مقادیر ویتامین C می باشد که به جذب مواد معدنی کمک کرده. در نتیجه این تاثیر بر روی بدن به ماندگاری و حفظ رنگ طبیعی مو کمک شایانی می کند.

22- جلوگیری از ریزش مو

مصرف مقداری کمی کشمش حتی چند عدد آن به طور مرتب و روزانه موجب تقویت عروق خونی می شود. این امر باعث کم شدن پوسته پوسته شد کف سر، شوره سر و خارش سر می شود. رسوراترول موجود در کشمش باعث جلوگیری مرگ سلولی می شود در نتیجه ریشه ی مو مقاوم شده و از ریزش آن جلوگیری می کند.

23- افزایش سلامتی مو

کشمش دارای مواد مغذی ضروری است که موجب زیاد شدن سلامتی مو شده. ویتامین C که در این میوه موجود می باشد بافت همبند فولیکول را، که به آن کلاژن نیز می گویند حفظ می کند. این مسله موجب رشد مو می شود. ویتامین C در آن موجب تقویت غشاء سلولس و جلوگیری از تهاجم رادیکال های آزاد به فولیکول مو می شود.

نحوه ی نگهداری کشمش

کشمش از محصولاتی است که از خشک شدن میوه ای دیگر یعنی انگور بدست آمده، پس برای نگه داری آن نیز محل مناسب محلی خشک است اگر محل مربوطه سرد نیز باشد بهتر است. همچنین کشمش را می توان در یخچال نگه داری کرد اما اغلب آن را در جایی خشک به دور از رطوبت نگه داری میکنند. یخچال برای نگه داری کشمش در صورتی پیشنهاد می شود که محل زندگیتان رطوبت بالایی داشته باشد.

کشمش را بهتر است در بسته بندی های بدون منافض هوا نگه داری کنید مخصوصا اگر محل زندگی با رطوبت بالایی دارید.

کشمش اگر خاکی شود شستن یا آب کشی آن قبل از مصرف هیچ ایرادی ندارد.

عوارض جانبی استفاده ی بیش از حد کشمش

همانطور که می دانید هر محصولی دارای خواصی است که اگر مصرف نشود بدن دچار فقط خواص مربوط به محصول می شود و همچنین اگر بیش از حد مصرف شود خود عوارضی به دنبال خواهد داشت. کشمش نیز از این امر مستثنا نیست. به طور مثال کشمش برای سلامت قلب وعروق کارامد و مفید است اما اگر از افرادی هستینکه دارای فشار خون بالاهستید  باید روانه 8 تا 10 عدد کشمش را میل نمایید ان هم بهتر است در صبح ها میل شود. بیشتر ازین مقدار می تواند برای قلبتان مضر باشد.

فیبر موجود در کشمش که موجب احساس سیری و تقویت بدن و موجب برطرف شدن ضعف عمومی بدن می شود اگر بیش از حد مصرف شود برای شکم مضر می شود.

از دیگر خواص کشمش که به آن اشاره کردیم مفید برای معده و سلامت گوارشی شما می باشد و دلیل آن فیبر موجود در آن یا همان الیاف رژیمی می باشد. الیاف طبیعی موجود در کشمش یک ملین طبیعی محسوب می شود. که منظور از آن این است که حرکت روده را بهبود می بخشد و از بوجود آمدن یبوست جلوگیری می کند. و در درمان دیگر مشکلات دستگاه گوارش نیز همانند سندوم روده تحریک پذیر، گاز معده و نفخ معده تاثیر گذار است.

حال اگرکشمش بیش از حد نیاز مصرف شود و از تعادل خارج شود بجای این خاصیت مفید بودن می تواند برای شما مضر باشد و همچنین امکان زیادی دارد که دچار اختلالات گوارشی هم چون کاهش جذب مواد مغذی، گاز روده و.. شود

کشمش که سرشار از آنتی اکسیدان هایی همچون: ویتامین C  و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانال مانند: بیوفلاونوئید و فنل ها می باشد. این ترکیبات که سلول ها را ازآسیب های اکسیداتیوناشی از رادیکال های آزاد در بدن حفظ می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند اگر به میزان زیاد وخارج از تعادل مصرف شود خود برای بدن مضر است و به سیستم بدن آسیب می رساند.

عوارض مصرف بیش از اندازه کشمش در دوران بارداری

دوران بارداری از دوره های مهم زندگی یک زن محسوب می شود.در این دوره حساسیت زن به مواد غذایی و افزایش پیدا کرده و همچنین باید سبد غذایی مصرفی برای یک زن باردار از مواد مفید و ارزشمند تامین شود. زیرا مواد مغذی مصرفی برای یک زن باردار ضرورت دارد زیرا نه تنها به سلامت مادر کمک کرده و بلکه برای سلامت جنین نیز بسیار با اهمیت است.

کشمش برای این دوره از مواد بسیار مناسب می باشد اما اگر مصرف آن از حد تعادل خارج شود باعث اختلالاتی در بدن فرد باردار می شود که برای یک فرد معمولی هم سخت است. اختلالاتی همچون: ناراحتی معده، اسهال، نفخ و گاز معده را بوجود می آورد.

مصرف زیاد کشمش و خطر ابتلا به دیابت

میوه های خشک شده که برای ماندگاری آن در فصول مختلف خشک می شوند. دارای بیشترین مقدار فروکتوز(قند میوه) هستند، که سطح بالای گلیسیرید مرتبط است. در تحقیقات یک مرکز پژوهشی به این مهم رسیده اند که سطح بالای تری گلیسیرید ها خطر احتمال مبتلا شدن به دیابت را افزایش می دهد.

مقدار مناسب کشمش برای مصرف در روز

با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد کشمش باید به حد متعادل مصرف شود. و میزان توصیه شده از روزانه 8 الی 10 عدد الی 30 گرم در روز می باشد.

امیدوارم مقاله ارزشمند نوشته شده مورد توجه و رضایت شما عزیزان و خوانندگان گرامی قرار گرفته و رضایت کافی از آن را داشته باشید.

خواص کشمش برای پوست و مو و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top