خواص الو بخارا

الو بخارا

آلو بخارا دارای خواص زیادی می باشد بخارا دارا بودن مقادیر زیادی از ویتامین ها در خود که در ادامه به بررسی خواص الو بخارا می پردازیم و همچنین برای کسانی که از خواهان تهیه آلوی سالم و ارگانیک هستند به معرفی تامین کننده های قابل اطمینان در شهرستان مرجع آن یعنی نیشابور و خرو می پردازیم که سایت نیلو نت پل ارتباطی شما عزیزان به تامین کننده ها بدون واسطه می باشد.

1- آلو بخارا و خشک برای رفع یبوست و دستگاه گوارش

اولین خاصیت از خواص الو بخارا که تقریبا همگان با آن اشنا هستند تاثیر مثبت آن در رفع یبوست و سو هاضمه است. آلو خشک مواد داخل روده بزرگ را روان کرده و زمان  جابه جایی و خروج آن از روده ی بزرگ را کوتاه کرده و در دفع راحت مدفوع موثر است. ازین رو افرادی که دچار یبوست و کسانی که اختلال و مشگل در دفع مدفوع دارند آلو برایشان بسیار کارآمد می باشد.

خواص الو بخارا برای رفع دل درد

2- مناسب برای درمان و بهبود کبد

از دیگر خواص الو بخارا این است که فیبر بالایی دارد. که این امر برای درمان و بهبود کبد بسیار مفید و کارآمد می باشد. برای اثبات این موضوع به تعدادی از افراد که کبد آنها دچار اختلال عملکرد شده بود 3 عدد آلو خشک یا آلو بخارا به همراه یک شیشه آب معدنی کوچک ینی 250 میلی لیتر آب در شب داده شد تا مصرف کنند. بعد از 8 هفته میزان بیلی روبین و ترانس آمیناز کبد این افراد به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده بود که این مورد برای بیماران کبدی در بهبود عملکرد کبد بسیار مفید است.

3- مانع از پوکی استخوان و تقویت آن

آلو بخارا یکی از ماده های مفید برای جلوگیری از پوکی استخوان می باشد زیرا این ماده ی ارزشمند دارای منابع بور می باشد که در عمل به افزایش تراکم استخوان کمک می کند. از توصیه های مفید این است که روزانه دست کم یک یا چند آلو خشک برای حفظ سلامتی و تقویت استخوان هایتان میل نماید تا در کنار دیگر خواص الو بخارا ازین مزیت مهم آن بهره مند شوید. زیرا مطالعات برخی منابع حاکی از آن است که مصف منظم و مداوم آلو برای افرادی که پوکی استخوان دارند خود به تنهایی یک درمان مفید و اثر بخش می باشد و یک درمان جایگزین و سالم و کم هزینه به شمار می رود.

خواص الو بخارا برای درمان و جلوگیری از پوکی استخوان
خواص الو بخارا برای درمان و جلوگیری از پوکی استخوان

4- مناسب برای بیماران قلبی و عروقی

آلو خشک به دلیل دارا بودن فیتو کمیکال به عنوان یک انتی اکسیدان موثر و خوب عمل می کند که برای پیشگیری از بیماری های قلبی مفید می باشد. همان طور که در بالا ذکر شد آلو به دلیل دارا بودن فیبر برای بیماران قلبی نیز مفید خواهد بود. در گزارش از تحقیقات برخی دانشمندان، افرادی که منابع فیبر را که از خواص الو بخارا می باشد در سبد غذایی خود جای داده اند و به طور مرتب میزان قابل قبول آن را مصرف می کنند12 درصد کمتر به به بیماری های قلبی و عروقی دچار می شود و در نتیجه خطر ابتلا به آن را کاهش برای خود کاهش داده اند.

5- مناسب برای کاهش و کنترل کلسترول

فیبر موجود در آلو که جز مهمترین خواص الو بخارا اسید های صفراوی را درگیر و به دفع و خروج آنها کمک و یاری می کند، بطوریکه  کبد با سنتز کردن اسید های جدید صفراوی با کمک کلسترول خارج شده از جریان خون آن را بالا می برد که این عملکرد به میزان قابل قبولی کلسترول را کاهش داده.

6- ضد دیابت دیابت

این ماده ی ارزشمند غذایی به دلیل داشتن مقدار گلوکز پایین، میزان قند خون را کنترل کرده در از بالا رفتن آن جلو گیری می کند و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. ماده ی موجود در آلو به نام فیتونوترینت های موجود در آلو بلافاصله بعد میل کردن غذا، ترشح و تولید گلوکز را کنترل می کند که می توان از خواص الو بخارا به جهت درمانی یاد کرد. در نتیجه به بیماران دیابتی توصیه می شود آلو که ماده ی بسیار ارزشمند و کارامدی برایشان می باشد را در سبد غذایی خود قرار دهند.

7- مناسب برای فشار خون

آلو خشک یا آلو بخارا یکی از منابع ارزشمند غنی از پتاسیم است و می توان این ماده را از بهترین خواص الو بخارا دانست. طبق تحقیقات انجام شده در سالهای اخیر توسط محققان و دانشمندان پتاسیم فشار خون را کاهش می دهد.

8- از سوزش سر دل جلوگیری می کند

9- ضد تب و درد های صفراوی

10- منبع ویتامین C

11- کمک به سلامت قلب و عروق

آلو یکی از میوه های مفید برای سلامت قلب و عروق است به این جهت که این میوه دارای آنتی اکسیدان هایی است که بدن را از رادیکال های آزاد خلاص می کند و از اکسید شدن کلسترول جلوگیری می کند. اکسید شدن کلسترول برای رگ های خونی مضر است که در نتیجه موجب بیماری های قلبی و از جمله کلسترول بالا و سکته می شود ویتامین C موجود در آلو که خاصیتی دیگر از خواص الو بخارا است برای جلوگیری از بروز اختلالات قلبی آن هم در بیماران دیابتی بسیار مفید است.

12- مبارزه با سلول های سرطانی

تحقیقات دانشمندان و محققان حاکی از آن است که آلو توانایی بالایی در مقابله با برخی سرطان هارا دارا می باشد. از جمله سرطان های مورد نظر سرطان های سینه، روده، مجاری تنفسی، رنگدانه های قرمز موجود در گوشت لایه ی گوشتیه این میوه ی ارزشمند به که آنتوسیانین شهرت دارد خاصیت دفع رادیکال های آزاد و در نهایت منجر به محافظت بدن در برابر سرطان می باشد که این مورد نیز از خواص الو بخارا می باشد.

همچنین ویتامین A موجود در آلو مفید برای جلوگیری از سرطان های دهانی می باشد. همچنین آلو برای جلوگیری از سرطان سینه نیز بسیار کارآمد بوده. قدرت بالای آنتی اکسیدانی آلو، این میوه ی ارزشمند و فیتونوترینت های(مواد مغذی گیاهی) مفید و موثر برای جلوگیری از پیشرفت سلولهای سرطان سینه است درحالی که به سلول های سالم اسیبی نمی رساند که می توان آن را جز سازنده ترین خواص الو بخارا دانست.

13- کنترل و تعدیل کلسترول

آلو از منابع دارای پتاسیم است. پتاسیم از عناصر مهم و ازشمندی در مایعات بدن است که فشار خون و ضربان قلب را تعدیل و کنترل می کند. پتاسیم ماده ی است با خاصیت جلوگیری کننده از لخته شدن پلاکت های خون و در نتیجه از مسدود شدن شریان ها، فشار خون بالا، سکته و بیماری های کوروناری قلب به طور موثر جلوگیری می کند. فیبر موجود در آلو کلسترول خون را پایین می آورد. آلو ویتامین B6 را نیز دارا می باشد که با جلو گیری از بالا رفتن سطح هوموسیستئین حملات قلبی را کاهش می دهد.

14- ملین طبیعی

از خاصیت های دیگر آلو ملین طبیعی بودن آن هاست که بسیار موثر هست و عملکرد آن کارکرد منظم شکم است.

15- تقویت بینایی با کاهش خطر از بین رفتن لکه زرد چشم

بخشی از شبکه ی چشم که بیشترین حساسیت را به نور دارد لکه زرد یا ماکولا (Macula) نام دارد که موجب دید واضح و مستقیم می شود. یکی دیگر از خواص آلو این است که از بین رفتن لکه ی زرد جلوگیری می کند. خوردن سه وعده از این میوه به طور مداوم در هر روز باعث کاهش این بیماری می شود.

تقویت بینایی چشم از خواص آلو بخارا
تقویت بینایی چشم

16- مانع از کم خونی و بهبود جریان خون

آلو کمک به توانایی بدن در جذب و پذیرش آهن را افزایش می دهد، به دلیل دارا بودن این میوه  از ویتامین C است. بدن برای تولید سلول های خونی نیازمند به آهن موجود در این میوه می باشد. از دیگر خواص آهن بهبود گردش خون است و همچنین جلوگیری از کم خونی بدن است.

17- تقویت سیستم ایمنی بدن

الو کمک کننده و تقویت کننده بافت های سالم و سیستم ایمنی بدن می باشد. برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا و اشخاصی که استعداد عفونت دارند کمک می کند.

18- دارای منیزیم

آلو همچنین دارای منیزیم است. منیزیوم این میوه برای عضلات و انقباض عضلانی مفید بوده و سیستم ارسال پالس های عصبی را تقویت می کند.

19- مقدار اسیدفولیک آن زیاد است.

این میوه به میزان قابل توجهی اسید فولیک و کلسیم را دارا می باشد که نیاز بدن ما را به فولات تامین می کنند. فولات برای بدن زنان بار دار و رشد جنین آنان ماده ی حیاتی می باشد.

خواص آلو برای پوست

در بین مردم و عموم جا افتاده که میوه های دارای رنگدانه ظاهر شما را جذاب تر می کند.

20- جلوگیری از چین و چروک

ویتامین E و بتاکاروتن که نوعی آنتی اکسیدان است از اسید های چرب و غشا سلول ها در مقابل رادیکال های آزاد دفاع و مراقبت می کنند که در نهایت بدن با نشانه های پیری مبارزه می کند، نشانه هایی همچون از بین رفتن انعطاف پوست و چین و چروک. آلو حاوی زیادی مقادیر آنتی اکسیدان است و خواص و ویژگی های ضد التهابی دارد، به همین دلیل است که می تواند گردش خون را تقویت کند و عمل سوخت و ساز سلول ها در نتیجه ی آن بالا می رود که نتیجه ی آن التهاب را کم می کند. این اعمال انعطاف پوست را بیشتر بالا برده و پوست را از آکنه و چین و چروک حفظ میکند.

از دیگر خواص الو جلوگیری از چین وچروک پوست
از دیگر خواص الو جلوگیری از چین وچروک پوست

21- جوان نگه داشتن پوست

طبق تحقیقات آب آلو رنگ پوست را یکسان و یکدست نگه می دارد و لکه های پوستی را کمتر می کند. سلامت پوست را بالا برده و ظاهری جوان به آن می دهد. کمبود کولاژن باعث این امر می شود که پوست بی حال مرده به نظر بیاید. آلو که دارای مقادیر ارزشمند ویتامین C است نیاز بدن برای تولید هیدروکسی پرولین و هیدروکسی لیسین که مولکول های تولید کننده ی کولاژن را به هم متصل می کند ، را تامین می کند. در نتیجه پوست از ریشه جوان و نشانه های پیری از جمله چین و چروک کاهش یافته و یا از بین می روند.

22- ضد زخم و ترمیم زودتر زخم ها

آلو جریان خون را در بافت های آسیب دیده و زخمی افزایش می دهد. توانایی ترمیم و قسمت های زخم شده را دارد که عمل ساخت و ایجاد پوست جدید را تسریع می بخشد و در نتیجه زخم ها ناپدید می شوند.

23- سرشار از آنتی اکسیدان های محافظت کننده در برابر نور افتاب

آلو دارای آنتی اکسیدان هایی است که در برابر نور آفتاب از پوست محافظت کرده و آفتاب سوختگی را کم می کند. همانطور که می دانید آفتاب سوختگی پوست را تیره و دارای چین و چروک می کند که آلو علاوه بر محافظت از پوست باعث رشد سلول های جدید رشد کننده و پوست جوان تر می شود.

مزایای آلو برای مو

24- رشد مو

آلو به حفظ فولیکول های مو، بافت های اتصال دهنده ی مو به پوست و کولاژن پوست سر کمک می کند و از سلول های فولیکول و همچنین از رگ های خونی پوست سر حفاظت کرده که این اعمال باعث حفظ مو ها و افزایش آنان می گردد. که از خواص آلو برای این قشر از مردم که به تقویت مو حساس هستند محسوب می شود.

خواص الو بخارا برای رشد مو
خواص الو بخارا برای رشد مو

25- ضد شوره سر

ویتامین C آلو کمک به رفع شوره ی سر می کند. فولیکول های مو به خاطر شوره ی سر و پوسته شدن پوست گرفته می شوند. اگر این مشگل رفع نشود فولیکول ها اسیب دیده و از رشد موها متوقف می شود. آلو با ویتامین های مفیدی که در خود جای داده با باکتری های پوست سر مبارزه کرده و پوست سر را تسکین می دهد که در نتیجه ی آن شوره دفع می شود و همچنین رشد موها نیز تقویت می شود.

26- حفظ سلامت غدد فوق کلیوی و درمان ریزش مو

آلو توانایی جلوگیری از فرسودگی غدد فوق کلیوی را دارد. وظیفه ی غدد فوق کلیوی حفظ تعادل هورمون ها است که در صورت اختلال در کارکرد آنان هورمون های بدن دچار نقص کارکرد و تولید می شوند در نتیجه بر سلامت و ظاهر شما اثر گذار می باشند. در نتیجه در صورت کارکرد صحیح آن ها که از تاثیرات آلو است از ریزش مو ها جلوگیری می شود و رشد آنها تقویت نیز می شود.

27- موهای قوی و ضخیم و باز گرداندن رنگ مو ها

از خواص الو بخارا منابع آهن نیز می باشد که به همین دلیل گردش را زیاد کرده و مویرگ هارا بازسازی می کند موی ضخیم و قوی از نتیجه های این اعمال می باشد و رنگدانه های موجود در آلو علاوه بر دیگر خواص ذکر شده ی آن موجب رنگ طبیعی مو ها می شود و از سفید شدن زودرس موها جلوگیری می کند که این از خواص الو در جهت جوان سازی به حساب می آید.

عوارض آلو خشک یا آلو بخارا

آلو خشک همانطور که از نامش پیداست یعنی آلویی که آب آن گرفته و خشک شده. آلو ها دارای منابع ارزشمند مغذی و فیبر هستند. با این حال مانند هر ماده ی دیگری میتوانند گاهی بر اثر مصرف نادرست و نابجا یا مصرف بی رویه مضر بوده و عوارضی داشته باشند. که از جمله ی آن اسهال و وابستگی به ملین می باشد.

از دیگر ویزگی های آلو داشتن کالری بالای آن است. به همین دلیل مصرف بیش از حد آلو خشک و استفاده ی زیاد آن در سبد و رژیم غذایی ممکن است به چربی تبدیل شود.

9- آلو خشک ایجاد کننده گاز روده و نفخ

آلو خشک یا آلو بخارا دارای حاوی کربو هیدرات ها و قند هایی می باشد که کاملا در دستگاه گوارش شکسته و هضم نمی شوند. این قند های باقی مانده هنگامی که به روده ی بزرگ می رسند باکتری ها شروع به تغذیه ازین کربوهیدرات ها می کنند که در نتیجه ی آن این باکتری ها باعث به وجود آمدن قند خون می شوند. فیبر مخصوص این میوه ها تاثیر بالایی در قند خون دارد.

مقدار توصیه شده آلو برای بدن

طبق تحقیقات و شنیده ها وزارت کشاورزی ایالات متحده هر شخص بهتر است مصرف روزانه 1 الی 2 عدد آلو خشک را در سبد و رژیم غذایی خود قرار جایگذاری کند. بسنجید ببینید اگر فیبر رژیم غذاییتان کم می باشد می توانید روزانه تعداد 4 الی 5  عدد آلو میل نمایید.

امیدوارم شما عزیزان و خوانندگان گرامی با خواندن این مقاله ی ارزشمند نهایت بهره برداری و استفاده را کرده باشید و توانسته باشم راهنمایی کارآمدی کرده باشم در جهت آگاهی و تهیه این محصول ارگانیک از مرجع آن یعنی شهرستان نیشابور و راه ارتباطی سایت نیلونت.

خواص الو بخارا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top